Naujienos

HUMANISTINIS UGDYMAS ŠEIMOJE IR MOKYKLOJE

11 Lie. 2017

11 pamoka. Paata Amonašvilis apie ugdymo metodus. 

  • „Rytinis (vakarinis) nuteikimas. Kiekviena veikla/pamoka pradedama trumpu nusiteikimu veikti. Labai svarbu sužadinti vaikų motyvaciją mokytis. Tai gali būti linksmas klausimas („Kas nori pasakos?“), prašymas užsimerkti ir įsivaizduoti save esant mąstytoju, matematiku, išminčiumi, dainelės, maldelės (prieš miegą), intriguojanti užuomina, ko bus mokomasi, dienotvarkės aptarimas, ko bus mokomasi ir t.t.“
  • „Bendras skaitymas ir kūrimas žodžiu. Skaitoma labai raiškiai, emocingai, stabtelima prie svarbių vertybine prasme teksto vietų, trumpai, neardant kūrinio, jos aptariamos, patikslinamas vaikų suvokimas. Dažnai vaikai mėgsta skaityti tą patį tekstą daugybę kartų. Suaugusiam svarbu išlikti kantriam ir skaityti tą patį kūrinį kaskart kaip pirmą kartą. Audioknygų irgi reikia klausytis kartu, nes vaikai, ypač jų kalba vystosi gyvai bendraujant.“
  • „Bendravimas gamtoje. Bendri žygiai, išvykos, eksperimentai. Gamta yra geriausias žaidimas  ir mokymo priemonė.“
  • „Bendravimas su išgalvotais herojais. Išgalvoti veikėjai geriau auklėja nei tiesioginiai suaugusiųjų nurodymai ir pastabos. Šis metodas paveikus bet kuriam amžiui. Bendravimas su išgalvotais herojais yra žaidimas, kurio esmėje glūdi dvi, tarsi persidengiančios realybės – objektyvioji ir įsivaizduojamoji. Vaikai mėgsta fantazuoti, įsivaizduoti, o svarbiausia tiki savo įsivaizduojama realybe. Vaizduotėje slypi beribė dvasios energija. Kas akimis neregima, jaučiama intuityviai. Prieš siūlydami vaikams žaisti su įsivaizduojamais herojais (pavyzdžiui, su lėle ant rankos, kaip Šalvos Amonašvilio Buratinas), patys kuo nuoširdžiausiai jais tikėkime. Kitaip žaidimas taps melu. Ir Kalėdų seneliu būtinai tikėkime patys! Įsivaizduojami veikėjai padeda ugdyti vaikuose dorines savybes.“
  • „Įdomios pažintinės medžiagos pateikimas. Siūlykime vaikams intriguojančias, netikėtas, įdomias užduotis. Pavyzdžiui, kaip skamba vieno skaičiaus melodija? Juk Pitagoro natos atitinka skaitmenis. Ar yra vienas skaičius, kuriuo galima sukurti melodija? Arba tyrinėkime Žemės sukimąsi aplink Saulę. Gal ji visai nesisuka ratu? Jeigu suktųsi ratu, ji nuolat grįžtų į ta patį tašką erdvėje. Kaip yra iš tiesų?“

 

12 pamoka. Šalva Amonašvilis apie humanistinę pedagogiką. Pabaigos žodis.

  • „Humanistinis ugdymas yra gyvenimo būdas. Gyvenkime humanizmu, gerumu ir dvasingumu.“
  • „Esminis humanistinio ugdymo požymis – Tikėjimas. Tai prigimtinė žmogaus savybė. Tikėjimas skatina mus būti drąsiais, rizikuoti, judėti pirmyn. Tikėkite savimi, žmonėmis, savo vyru, savo žmona, savo vaikais, Dievu.“
  • „Kopkime savo asmenine viršukalne. Ir nesigręžiokime atgal – neišduokime savęs. Išdavystė yra baisiausia iš nusikaltimų.“
  • „Vaikai gali viską! Jie gali kurti ir gėrį, ir blogį. Labai dažnai tėvų gyvenimo būdas lemia, ką iš jų vaikas pasirinks.“
  • „Ugdykite save! Turtinkite savo vidinį pasaulį, o metodai, reikalingi pamokoms,  ateis patys.”
  • „Mylėkime vaikus! Ir  ne tik savo! Mylėkime ne dėl savęs, o dėl jų.”
  • „Mylėkime labai ŠVELNIAI. Venkime grubumo.“
  • „Mylėkime PAGARBIAI. Vaikai dažnai nemoka elgtis su suaugusiais pagarbiai, bet matydami mūsų pagarbaus elgesio pavyzdį, būtinai išmoks pagarbos.“
  • „Mylėkime visa širdimi!“