Naujienos

HUMANISTINIS UGDYMAS ŠEIMOJE IR MOKYKLOJE

08 Lie. 2017

8 pamoka. Šalva Amonašvilis apie pamoką.

  • „Naujos kartos vaikams reikia naujos pedagogikos.“
  • „Senoji pedagogika yra prievartos ir poveikio pedagogika. Tokiose pamokose milijonai vaikų nuobodžiauja ir liūdi, negana to, gauna žemus įvertinimus. Tokiose pamokose vaikai dažniausiai kaupia skurdžią patirtį, skirtą egzaminui, bet ne gyvenimui.“
  • „Pamokose vaikai turi gyventi, o gyvendami mokytis.“
  • „Pamoka – УРОК – reiškia: УР – šviesa, РОК – likimas. Vadinasi, pamokos esmėje glūdi šviesa ir vaiko likimas. „Pripildyk mane šviesa, kad  mano likimas būtų geras.“ – tokia pamokos esmė.“
  • „Visi mes mokykloje patyrėme apie 11 000 pamokų. Kiek iš jų prisimename? Dauguma jų išsitrynė iš atminties. Liko tos, kurias dovanojo  šviesūs mokytojai, įkvėpę kultūrai ir gyvenimui.”
  • “Pašaukimą turintys mokytojai į pamoką skuba džiaugsmingai ir šiek tiek nerimaudami, ar ir šįkart įvyks jo pašaukimo patvirtinimas.“
  • „Pamoka yra mokytojo asmenybės atspindys. Koks mokytojas, tokia ir jo pamoka.“
  • „Pradinė mokykla skirta „proto, širdies ir rankos“ lavinimui.

 

9 pamoka. Paata Amonašvilis apie mobiliuosius telefonus, kompiuterinius žaidimus ir animacinius filmukus vaikų gyvenime.

  • „Mobilieji telefonai, kompiuteriai, televizoriai yra įrankiai. Tokie pat kaip šratinukai, peiliai ar šakutės. Įrankių paskirtis – palengvinti žmogaus gyvenimą. Tai savotiški protezai, kuriais perduodame savo mintis dideliu atstumu.“
  • „Įrankiais galime kurti. Galime kenkti. Viskas priklauso nuo tikslų, kuriais  naudojame šiuos įrankius.“
  • „Negalime ir neturime drausti vaikams naudotis telefonais, kompiuteriais ir t.t.  Tačiau turime pasirūpinti, kad šie įrankiai nekenktų mūsų vaikams. Šiuo tikslu rodykime vaikams pavyzdžius/vaizdinius, kai šie įrankiai kuria gėrį aplinkiniams. Pavyzdžiui, jeigu įjungiate telefone muziką, sakykite vaikams: „Jungiu muziką, kad pasiklausytume, ir visiems būtų linksma.“ Labai svarbu pasakyti vaikams tikslą, kam mes naudojamės vienu ar kitu prietaisu.“
  • „Deja, suaugusieji dažnai rodo netinkamus elgesio su šiais prietaisais pavyzdžius. Jie patys nepaleidžia telefonų iš rankų: kalba, rašo, skaito, žaidžia ir dažnai atrodo patys turintys priklausomybę.“
  • „Būtinai domėkitės, kokius animacinius filmus žiūri jūsų vaikai. Labai dažnai juose skatinamas prekių (žaislų ir pan.) pirkimas, seksualumas, vulgarūs juokeliai. „
  • „Žiūrėkime filmukus kartu su vaikais. Tik nemoralizuokime. Geriau draugiškai ir neįkyriai paaiškinkime vaikams, kad filmukų kūrėjai dažnai manipuliuoja vaikais. Suvokę tai vaikai patys atsisakys animacinių filmukų, ypač serialų, nes vaikuose suveiks jų prigimtinis siekis laisvėti.“
  • „Nieko nereikia drausti, slėpti televizoriaus, kompiuterių ir pan. Draudimai ne kuria, o griauna santykius. Vietoj draudimų siūlykime vaikams savo gyvą, draugišką, smagų bendravimą.“
  • „Taigi, neužmirškime, kad a) telefonai, kompiuteriai, televizoriai tėra prietaisai, naudojami tam tikru tikslu, b) patys mažiau jais naudokimės, c) jeigu naudojamės, balsu sakykime, kokiu tikslu tai darome, d) daugiau bendraukime ir žaiskime su vaikais.“