Naujienos

HUMANISTINIS UGDYMAS ŠEIMOJE IR MOKYKLOJE

04 Lie. 2017

Trečioji pamoka. Šalva Amonašvilis apie vaikų auklėjimą meile:

  • „Visata persmelkta Meilės dėsnio. „Mylėk savo artimą kaip pats save,“ – sakoma Naujajame Testamente. Jei mokytojai šį teiginį perfrazuotų ir pritaikytų ugdymo procese – „elkis su vaiku taip, kaip norėtum, kad jis su tavimi elgtųsi“, būtų išspręsta bent pusė ugdymo problemų.“
  • Meilės dėsnis yra tiesiogiai susijęs su  Grožio dėsniu. Vaikus reikia mylėti gražiai!!! Mylime juos gražia kalba, gražiais poelgiais, šypsena, susidomėjimu, dailia savo išvaizda ir t.t. Grožio išraiškų yra įvairių, jų galima ir reikia mokytis.  Grožio jausmas mumyse yra prigimtinis, tačiau labai daug vaikų nėra auklėjami grožio prisotintoje aplinkoje (turima omenyje, ne daiktinė aplinka, o grožio vaizdiniai, kylantys iš žmonių sąveikos, bendravimo).“
  • Kai siekiame savęs tobulinimo, siekiame savęs „gražesnio“. Visas kosmosas, evoliucija siekia Grožio. Grožis daugina meilę, Meilė reikalauja grožio.“
  • „Mylėti save reikia kuriančia meile. Ne ieškoti savyje ydų ir menkinti save, o ieškoti savyje grožio ir jį dauginti. Tik nesipuikuoti! Mylėkite save ramiai, protingai.”
  • Tėvų meilė būna dvejopa: stabdanti arba kurianti. Stabdanti meilė kausto vaikus kaip sunkios grandinės. Kurianti meilė įkvepia vaikus tapti savimi.”
  • “Egzistuoja meilės surogatai:

1. „Gyvenu tik dėl vaikų“.  Nuo visko saugau, viską dėl jų atiduodu, viską už juos darau. Tokie tėvai labai stabdo vaikų raidą, trukdo jiems užaugti ir tapti laisvais. Meilė, kuri pririša, yra ydinga.

2. „Rūsti meilė“ , kurią apibūdina gruziniška patarlė: “Auklėk sūnų kaip savo priešą, užauginsi draugą.“ Tokioje meilėje daug bausmių, nepakantumo, priekaištų.

3. „Meilė, demonstruojama išoriniam pasauliui“. Tėvai nepraleidžia progos pasipuikuoti savo vaiko genialumu, talentais, lankomais būreliais ir net išvaizda. Tokie tėvai nuolat pasitikslina: “Mano vaikas jau kalba! О jūsų dar ne?!“

  • „Kurianti meilė yra rami, švelni, džiaugsminga ir įkvepianti. Ji nuolat byloja, kad esi man labai reikalingas.“
  • „Mokyklos kenčia nuo meilės trūkumo.“
  • „Mokyklos dvasia yra tai, kas tvyro jos atmosferoje. Joje turi jaustis meilė ir džiaugsmas.“
  • „Meilę ir savyje, ir mokykloje tenka stropiai auginti.“

 

Ketvirta pamoka. Paata Amonašvilis apie įdomių veiklų vaikams kūrimą:

  • „Bet kurios veiklos pradžioje reikia sukurti tam tikrą laukimo, noro mokytis nuotaiką. Sudominti taip, kad patys vaikai imtų prašyti pradėti veiklą. Jeigu matome, kad vaikai nenusiteikę veiklai, geriau jos visai nepradėti.“
  • „Bendroje veikloje mokytojas ima klysti. Vaikai jo „klaidas“ pastebi ir taiso, padeda ir „moko“ mokytoją. Mokytojas, kuris nėra visažinis, ne viską moka, yra pats geriausias mokytojas. Klystantį mokytoją vaikai net įsimyli.“
  • „Geriausiai motyvuoja mokytis meilė savo mokytojui. Emocinis santykis tarp mokinio ir mokytojo geriausiai motyvuoja, arba demotyvuoja.“
  • „Kantriai kurkime norimo elgesio ir savybių vaikuose vaizdinius. Įgarsinkime, pasakokime apie šiuos vaizdinius. O po to kantriai laukime, kol šie vaizdiniai ims gyventi vaikuose.“